اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا .... سال 1395،سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

.

اوقات شرعی

آمار بازدید کنندگان

 
 
 
خطا
  • Unable to load Cache Storage: database
  • Unable to load Cache Storage: database
  • Unable to load Cache Storage: database
  • Unable to load Cache Storage: database
در سوگ " رحمه للعالمین " پي دي اف چاپ پست الكترونيكي
نوشته شده توسط Administrator   

 rehlat.ico

ویژه نامه 28 صفر 1388

 السلام عليك يا ابو القاسم يا رسول الله (ص)  

« ان الله و ملائكته یصلون على النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما.» (سوره احزاب/ آیه56)

همانا خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود مى فرستند ، پس شما اى مؤمنان بر او صلوات بفرستید و سلام گوئید . (تسلیم فرمانش باشید)

 پيامبر در نگاه علي (ع)

rehlat.ico

 وصف راستین و حقیقی حضرت رسول(ص) را باید در کلام امیرالمومنین جست. این توصیفات چنان لطیف و چنان ژرف اند که آدمی را در برابر سحر کلام و عمق معنا به تعجب وامیدارند. در ادامه خطبه 87 توصیف حضرت رسول را چنین می خوانیم: " او پیشوای کسی است که راه پرهیزکاری پوید… چراغی است که پرتو آن دمید و درخششی است که روشنی آن بلند گردید، و آتش زنه ای است که نور آن درخشید. رفتار او میانه روی در کار است و شریعت او راه حق را نمودار. سخنش حق را از باطل جدا سازد و داوری او عدالت است."

همچنین توصیف زیبای دیگری را در خطبه 105 نهج البلاغه می یابیم: " خدا محمد(ص) را برانگیخت. گواهی دهنده، مژده رساننده و ترساننده، بهترین آفریدگان، آنگاه که خردسال می نمود، نژاده تر؛ هنگامی که کهن سال بود، پاکیزه تر پاکیزگان در خوی، گاهِ بخشش ابر برابر دستش خشک می نمود." و این جمله پایانی چه زیبا ودل انگیز بخشندگی حضرت رسول را می ستاید، چونان عاشقی که معشوق را می ستاید ؛ و به راستی کجا می توان کسی را یافت که عاشق تر از علی بر رسول خدا باشد.

در خطبه 160 حضرت امیر نحوه زندگانی حضرت رسول اکرم را چنین توصیف می کند: " از دنیا چندان نخورد که دهان را پرکند و بدان ننگریست چندان که گوشه چشم بدان افکند. تهیگاه او از همه مردم لاغرتر بود و شکم او از همه خالی تر، دنیا را بدو نشان دادند، آن را نپذیرفت و چون دانست خدا چیزی را دشمن می دارد، آن را دشمن دانست و چیزی را خوار می شمرد آن را خوار انگاشت.…. او که درود خدا بر وی باد روی زمین می خورد و چون بندگان می نشست و به دست خود پای افزار خویش را پینه می بست و جامه خود را وصله می نمود و بر خر بی پالان سوار می شد و دیگری را بر ترک خود سوار می فرمود. "

اوصاف دیگری را که می توان در خلال خطبه های حضرت امیر یافت در چند مورد زیر خلاصه کرده ایم:

1. دنیا را خوار دید و کوچکش شمرد؛

2. هیچ آفریده را در فضیلت به پایه او نتوان آورد؛

3. مایه شکیبایی برای کسی که شکیبایی می طلبد؛

4. نشانه ایی برای قیامت؛

5. مژده دهنده به بهشت و ترساننده از عقوبت؛

6. سنگی بر سنگی ننهاد تا جهان را ترک گفت؛

7. دیده تاریک بین بدو روشن ؛

و به راستی وبنا به فرمایش حضرت امیر در زندگانی نبی مکرم اسلام برای ما نشانه هایی است که ما را به زندگی راستین رهنمون می سازد واز زشتی ها و عیبهای دنیا جدا می نماید .

توصیف منش و زندگی حضرت رسول را در کلام امیرالمومنین آوردیم و چه نیکوست که وداع با ایشان را نیز از کلام همان بزرگمرد بیاوریم که سخن از دل برآمده هر مسلمان مومنی است: " پدر ومادرم فدایت باد . با مرگ تو رشته ای برید که در مرگ جز تو کس چنان ندید . پایان یافتن دعوت پیامبران وبریدن خبرهای آسمان ، چنانکه مرگت دیگر مصیبت زدگان را به شکیبایی واداشت وهمگان را در سوگی یکسان گذاشت . و اگر نه این است که به شکیبایی امر فرمودی و از بیتابی نهی نمودی اشک دیده را با گریستن بر تو به پایان می رساندیم ، و درد همچنان بی درمان می ماند و رنج واندوه هم سوگند جان ، واین زاری وبی قراری در فقدان تواندک است . لیکن مرگ را باز نتوان گرداند و نه کس را از آن توان رهاند . پدر ومادرم فدایت، ما را در پیشگاه پروردگارت یادآر و در خاطر خود نگاه دار.

" فاصبر کما صبر اولوا العزم من الرسل... ."(احقاف/35)

خدای تعالی پیامبر خود را به پایداری و استقامت امر می کند: پایداری و استقامتی که پیامبران صاحب عزم و اراده و ثابت قدم دارا هستند، رسول خدا فرمان خدا را از جان پذیرفت و اطاعت کرد و مثل اعلا و نمونه کاملی از ثبات و استقامت گردید، تاریخ زندگانی آن حضرت سراسر، از پایداری و ثبات، حکایت می کند. هر ورقی برگرفته شود، شاهدی کافی و گواهی محکم برای این سخن خواهد بود و اگر کسی بخواهد به طور کامل از استقامت آن وجود مقدس بحث کند، باید تاریخ حیات آن حضرت را از آغاز تا انجام بیان کند، زیرا هر ورقش دفتری از ثبات و استقامت می باشد. دراین مقاله قصد داریم در کلاس درس استقامت و استواری نبی مکرم اسلام که در مقابل شدائد، همانند کوه، استوار بود، زانوی ادب زده واز این اسوه استقامت و مقاومت،استواری و ثبات را بیاموزیم.

امام صادق (ع) می فرماید :

" خداوند تعالی پیامبر خود را به تکلیفی مکلف ساخت که هیچیک از بندگانش را قبل از آن حضرت به چنین تکلیفی مکلف نفرمود. پیامبر اسلام را مامور فرمود با تمام مشرکان جهان به جهاد بپردازد و اگر یاوری نیافت به تنهایی به نبرد با کافران قیام کند."

آن گاه امام صادق(ع) این آیه شریفه را تلاوت کرد:" فقاتل فی سبیل الله (ص) لا تکلف الا نفسک..."(نساء/84)؛ پس در راه خدا پیکار کن؛ جز عهده دار شخص خود نیستی.

آن حضرت را به چنین فرمانی عظیم و سهمناک فرمان دادن کشف از شایستگی فوق العاده لیاقت بزرگی می نماید و می رساند که آن وجود مقدس، لایق ترین و قوی الاراده ترین افراد بشر بوده است، چون تا خداوند عالم توانایی اطاعت امر را در کس نبیند، او را بدان فرمان نمی دهد. رسول اکرم فرمان حضرت حق را به کار بست و استقامتی نمود که نظیر آن دیده نشد.

السلام عليك يا حسن بن علي ايها المجتبي (ع)

emam mojtaba.ico

خصوصیات نام حسن  

 1) حسن یکی از نام‌های اهل بهشت است.                             
2) حسن یکی از نام‌های خداوند است.
3) حسن ترجمه شبّر در زبان عبری است.
4) حسن در تورات با عنوان « شبّر« و در انجیل با عنوان« طاب « ذکر شده است.

ظاهرا نامهاى حسن و حسین در عرب سابقه نداشته است و انتخاب این دو نام به ابتکار خود حضرت رسول (ص) بوده است. بنا به بعضى از روایات که منطقى به نظر مى‏رسد حضرت امیر (ع) با وجود حضرت رسول (ص) و به احترام ایشان خود مبادرت به نامگذارى فرزندان خود نکرده است و به همین دلیل روایاتى را که به موجب آن حضرت امیر (ع) در آغاز نامهاى دیگرى به فرزندان خود داده بوده است باید با احتیاط تلقى کرد. بنا بر روایات زیادى امام حسن (ع) شبیه‏ترین مردم به رسول خدا (ص) بوده است. حضرت رسول (ص) این دو سبط خود را زیاد دوست مى‏داشت و پاره تن خود و دو گل خوش بوى خویش مى‏نامید، آنها را بر شانه‏هاى خود سوار مى‏کرد و بر زمین خم مى‏شد تا بر او سوار شوند. در سجده اجازه مى‏داد به پشت او بپرند و بازى کنند و بخاطر آنها خطبه را قطع مى‏کرد و از منبر به زیر مى‏آمد. حسنین محبوبترین اهل بیت بودند. رسول اکرم (ص) ایشان را دو پسر خود و سید جوانان بهشت و زینت آن و دو گوشواره عرش خواند و نسل خود را از پشت آن دو معرفى کرد و در مباهله با نصاراى نجران على و فاطمه و حسنین را با خود برد و به حکم قرآن ( آل عمران، 61) حسنین را پسران خود نامید.
قال الحسن عليه السلام : لَقَضاءُ حاجَةِ اخٍ لى فِى اللّهِ احَبُّ مِنْ إ عْتِكافِ شَهْرٍ.
فرمود: هر آينه برآوردن حاجت و رفع مشكل برادرم ، از يك ماه اعتكاف در مسجد وعبادت مستحبّى نزد من  بهتر و محبوب تر است. ( كلمة الا مام حسن عليه السلام : ص 212)

صلح امام حسن علیه السلام

مهم ترین بخش زندگی امام حسن علیه السلام ماجرای صلح او با معاویه است؛ صلحی که می‌توان آن را «انقلاب سبز حسنی» یا آتش بس امامت در برابر دشمن به منظور حفظ ارزش‌ها و نیروها نامید.
این ماجرای پیچیده، در طول تاریخ گرفتار تحلیل‌های ناروای بسیاری شده است. تحلیل صحیح و اجمالی این جریان تاریخی به بررسی چهار امر نیازمند است:

1)  شرایط زمینه ساز صلح امام حسن علیه السلام
2) طرفداران سپاهیان امام حسین علیه السلام از صلح با معاویه
3) متن صلحنامه امام حسن علیه السلام و معاویه
4) هدف امام حسن علیه السلام از صلح با معاویه

هدف امام حسن علیه السلام از صلح با معاویه

حضرت امام حسن علیه السلام در صلح با معاویه اهداف زیر را دنبال می‌فرمود:

1) حفظ جان شیعیان با صلح امام حسن علیه السلام
2) افشای چهره واقعی معاویه پس از صلح امام حسن علیه السلام
3)  تبیین اسلام ناب از اهداف صلح امام حسن علیه السلام

 

اقامه نماز جمعه توسط امام حسن بجای پدر      

روزهای جمعه‌ای که امام علی علیه السلام بیمار می‌شد، امر می‌کرد امام حسن علیه السلام به مسجد برود و نماز جمعه بخواند. منصب امامت جمعه در آن زمان در پایتخت حکومت، مخصوص حاکم اسلامی بوده است و در سایر شهرها مخصوص نمایندگان او؛ لذا این کار امام علی علیه السلام را می‌توان نوعی نصب عملی برای امام حسن علیه السلام به جانشینی خود در نظر گرفت.

------------------------------------------------------------------
منابع :  بحارالانوار ج 43 ص 252 - ج 29 و 30 ص228

                      

 
 

جستجو در سایت

حدیث روز

جلسات هفتگی

(( چهارشنبه شب ها ))

بعداز نماز مغرب و عشاء

چهار راه بهارستان

کوچه جنب بانک ملت

مسجد حاج ملامحمد

(حاج عبدالرحیم سابق)

پایگاه مقاومت والفجر

التماس دعا...

سبکبالان

سامانه پیامکی

30006863001305

.